FODMAP – założenia i zastosowanie diety z niskim FODMAP

Skąd nazwa FODMAP ? Fermentable – łatwo fermentujące, Oligosaccharides – dwucukry (galakto – fruktooligosacharydy), Disaccharides – dwucukry (laktoza), Monosaccharides – cukry proste (fruktoza) And Polyols - alkohole wielowodorotlenowe (sorbitol, mannitol, ksylitol, maltitol).

FODMAP

to węglowodany krótkołańcuchowe i alkohole wielowodorotlenowe, naturalnie występujące w produktach spożywczych. Są rozpuszczalne w wodzie, mają wysokie ciśnienie osmotyczne (zwiększają płynną treść jelit) oraz są słabo absorbowane ze światła jelita.

Łatwo ulegają fermentacji, która prowadzi do powstawania gazów (m.in. metanu) i rozdęcia jelita grubego. Produkty te spożywane przez osoby zdrowe wywołują niewielkie wzdęcia. Natomiast osoby z nadwrażliwością odczuwają ból brzucha, wzdęcia, zaparcia, objawy związane z IBS (zespół jelita wrażliwego).

Badania nad dietą o niskim FODMAP rozpoczęto już w 1999 roku a zakończono w 2009 roku przez australijskich naukowców. Zespołowi przewodniczyła dr Sue Shepard.

Dlatego dieta z niskim FODMAP – czyli z małą zawartością węglowodanów fermentujących – to dieta eliminacyjna skierowana jest przede wszystkim do osób cierpiących na zespół jelita nadwrażliwego (IBS).

Główne założenie diety to podział produktów na dwie grupy z dużą i niską zawartością FODMAP.

Produkty o niskiej zawartości FODMAP:

Owoce:

banany, melon kantalupa, winogrona, kiwi, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, cytryny, limonki, jagody, truskawki, marakuja, maliny, rabarbar.

Warzywa:

marchew, pomidory, ogórki, papryka, chili, oliwki, kukurydza, bakłażan, sałata, dynia, kabaczek, fasola zielona, szpinak, pasternak, ziemniaki, szczypior, imbir.

Zboża i ich produkty:

orkisz, ryż, płatki ryżowe, owies, płatki owsiane, komosa ryżowa, polenta.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Białko:

wołowina, drób, jagnięcina, ryby, wieprzowina, cielęcina, jaja, tofu, tempeh, orzechy: włoskie, ziemne, macadamia, pini.

Nabiał i produkty mleczne:

mleko bezlaktozowe, mleko ryżowe, masło, jogurty bezlaktozowe, sery.

Inne:

syrop klonowy, glukoza, syrop złocisty.

Produkty o wysokiej zawartości FODMAP:

Owoce:

jabłko, gruszka, arbuz, mango, gruszka chińska nashi, nektarynka, brzoskwinie, morele, wiśnie, jeżyny, śliwki, persymona, owoce suszone, owoce z puszki.

Warzywa:

szparagi, karczochy, kalafior, soczewica, groszek zielony, grzyby, czosnek, cebula, cebula dymka, szalotka.

Zboża i ich produkty:

żyto, pszenica, jęczmień.

Białko:

nasiona roślin strączkowych, orzechy nerkowca i pistacje.

Nabiał i produkty mleczne:

sery ricotta, wiejski, mleko skondensowane, mleko, jogurt, lody, bita śmietana.

Inne:

syrop z agawy, miód, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, fruktoza, sorbitol, mannitol.

Aby dieta eliminacyjna była prawidłowo zbilansowana konieczna jest fachowa pomoc dietetyka. Nieumiejętne eliminowanie produktów prowadzi do powstania niedoborów żywieniowych, które dodatkowo osłabiają dotknięty chorobą organizm. Często poprawę przynosi zredukowanie ilości spożywanych produktów bogatych w FODMAP, bez konieczności całkowitej eliminacji tych produktów. Dieta powinna być odpowiednio spersonalizowana uwzględniająca ogólny stan zdrowia oraz inne towarzyszące jednostki chorobowe.

Agnieszka Blumczyńska — madrezywienie.pl

Literatura:

Review Article, How to institute the low-FODMAP diet Jacqueline S Barrett, Central Clinical School, Department of Gastroenterology, Monash University, Melbourne, Victoria, Australia,
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28345807
The Low FODMAP Diet: Many Question Marks for a Catchy Acronym. Catassi G, Lionetti E, Gatti S, Catassi C. Nutrients. 2017 Mar 16;9(3). pii: E292. doi: 10.3390/nu9030292. Review,
Use of the low-FODMAP diet in inflammatory bowel disease. Gibson PR.
J Gastroenterol Hepatol. 2017 Mar;32 Suppl 1:40–42. doi: 10.1111/jgh.13695. Review.

Źródło: Mądre Żywienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe wegańskie "monte" Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Co znajdziesz w drinkach spalających tłuszcz? Wody smakowe Jak odkwasić organizm – objawy zakwaszenia, sposoby na odkwaszenie Kosmetyki, które możemy zjeść! Sok z arbuza nie tylko dla dzieci. Jakie ma właściwości? Trądzik pospolity – jaką zastosować dietę aby złagodzić objawy?