Trądzik pospolity – jaką zastosować dietę aby złagodzić objawy?

Trądzik pospolity (acne vulgaris) dotyka przede wszystkim młodych ludzi, nastolatków. Ma związek z nadczynnością gruczołów łojowych. Trądzik charakteryzuje się występowaniem zaskórników, ropnych torbieli, grudek. Schorzenie to częściej dotyka chłopców i mężczyzn, najczęściej umiejscawia się na twarzy i plecach. Trądzik jest dość trudny w leczeniu, najczęściej stosuje się miejscowo środki przeciwbakteryjne, maści z antybiotykiem a w cięższych przypadkach również lekarze zalecają stosowanie antybiotyków doustnie.

Nadeszły ciepłe dni, coraz częściej zdejmujemy z siebie wierzchnie okrycia. Zdaję sobie sprawę, że osoby, którym towarzyszy trądzik chciałyby robić to bez skrępowania, czuć się komfortowo. Czy jest to możliwe?

Trądzik pospolity – czy można wspomóc leczenie dietą? Oczywiście tak!

Zobacz też: Wpływ diety na problemy skórne

Podstawowe zasady diety, która pomoże złagodzić uciążliwe objawy jakie daje trądzik.

1. Co należy wyeliminować z jadłospisu?

- żywność wysoko przetworzoną, czyli dania typu fast food (zapiekanki, hamburgery, pizza, frytki)
— czekoladę, słodycze, napoje słodzone,
— ostre przyprawy,
— kawę, mocną herbatę,
— produkty zawierające konserwanty,
— niektóre badania mówią o wyeliminowaniu mleka ze względu na dużą zawartość hormonów (w tym lodów, serów, itp.). Mleko warto zastąpić mlekiem pochodzenia roślinnego.

2. Co powinno znaleźć się w jadłospisie?

— produkty o niskim indeksie glikemicznym, nieprzetworzone,
— produkty bogate w antyoksydanty (owoce jagodowe, ciemnoczerwone, żółte i pomarańczowe; warzywa pomarańczowe oraz zielone, min. szpinak, awokado, dynia),
— produkty bogate w cynk (pieczywo pełnoziarniste, kasza gryczana, jaja, pestki dyni, suche nasiona roślin strączkowych, migdały, płatki owsiane),
— dieta powinna być ubogoenergetyczna i lekkostrawna,
— należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, które również poprawia stan skóry,
— dieta powinna być indywidualnie dopasowana do pacjenta.

Zobacz też: Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging

3. Liczne badania kliniczne wskazują na zasadność wprowadzenia do jadłospisu: kwasów tłuszczowych omega – 3 (np. tłuste ryby morskie, olej rybi, awokado, nasiona szałwii hiszpańskiej – chia ) oraz probiotyków.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

4. Należy zadbać o prawidłową masę ciała, wprowadzić aktywność fizyczną.

5. Poza zmianami w diecie należy pamiętać o higienie twarzy, rąk, stosowaniu odpowiednich płynów do przemywania skóry.

Agnieszka Blumczyńska — madrezywienie.pl

Literatura:
1. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884775
2. H. Bojarowicz, B. Woźniak ,Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę, Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4): 471–475,
3. A. Baranowska, E. Krajewska-Kułak, J. Szepietowski, Standard edukacji pielęgniarskiej wobec pacjentów z trądzikiem, praca poglądowa,
4. Langer A., Postępowanie w trądziku zwykłym, Vademecum dermatologa, Wydawnictwo LekSeek Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007: 21–2,
5. Praktyczny poradnik dietetyki, M. Jarosz, 2012,

Źródło: Mądre Żywienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Substancje, których powinniśmy unikać po 30 roku życia Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Zjadłeś to przed seksem? Będziesz tego żałować Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie