FODMAP – założenia i zastosowanie diety z niskim FODMAP

Skąd nazwa FODMAP ? Fermentable – łatwo fermentujące, Oligosaccharides – dwucukry (galakto – fruktooligosacharydy), Disaccharides – dwucukry (laktoza), Monosaccharides – cukry proste (fruktoza) And Polyols - alkohole wielowodorotlenowe (sorbitol, mannitol, ksylitol, maltitol).

FODMAP

to węglowodany krótkołańcuchowe i alkohole wielowodorotlenowe, naturalnie występujące w produktach spożywczych. Są rozpuszczalne w wodzie, mają wysokie ciśnienie osmotyczne (zwiększają płynną treść jelit) oraz są słabo absorbowane ze światła jelita.

Łatwo ulegają fermentacji, która prowadzi do powstawania gazów (m.in. metanu) i rozdęcia jelita grubego. Produkty te spożywane przez osoby zdrowe wywołują niewielkie wzdęcia. Natomiast osoby z nadwrażliwością odczuwają ból brzucha, wzdęcia, zaparcia, objawy związane z IBS (zespół jelita wrażliwego).

Badania nad dietą o niskim FODMAP rozpoczęto już w 1999 roku a zakończono w 2009 roku przez australijskich naukowców. Zespołowi przewodniczyła dr Sue Shepard.

Dlatego dieta z niskim FODMAP – czyli z małą zawartością węglowodanów fermentujących – to dieta eliminacyjna skierowana jest przede wszystkim do osób cierpiących na zespół jelita nadwrażliwego (IBS).

Główne założenie diety to podział produktów na dwie grupy z dużą i niską zawartością FODMAP.

Produkty o niskiej zawartości FODMAP:

Owoce:

banany, melon kantalupa, winogrona, kiwi, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, cytryny, limonki, jagody, truskawki, marakuja, maliny, rabarbar.

Warzywa:

marchew, pomidory, ogórki, papryka, chili, oliwki, kukurydza, bakłażan, sałata, dynia, kabaczek, fasola zielona, szpinak, pasternak, ziemniaki, szczypior, imbir.

Zboża i ich produkty:

orkisz, ryż, płatki ryżowe, owies, płatki owsiane, komosa ryżowa, polenta.

Białko:

wołowina, drób, jagnięcina, ryby, wieprzowina, cielęcina, jaja, tofu, tempeh, orzechy: włoskie, ziemne, macadamia, pini.

Nabiał i produkty mleczne:

mleko bezlaktozowe, mleko ryżowe, masło, jogurty bezlaktozowe, sery.

Inne:

syrop klonowy, glukoza, syrop złocisty.

Produkty o wysokiej zawartości FODMAP:

Owoce:

jabłko, gruszka, arbuz, mango, gruszka chińska nashi, nektarynka, brzoskwinie, morele, wiśnie, jeżyny, śliwki, persymona, owoce suszone, owoce z puszki.

Warzywa:

szparagi, karczochy, kalafior, soczewica, groszek zielony, grzyby, czosnek, cebula, cebula dymka, szalotka.

Zboża i ich produkty:

żyto, pszenica, jęczmień.

Białko:

nasiona roślin strączkowych, orzechy nerkowca i pistacje.

Nabiał i produkty mleczne:

sery ricotta, wiejski, mleko skondensowane, mleko, jogurt, lody, bita śmietana.

Inne:

syrop z agawy, miód, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, fruktoza, sorbitol, mannitol.

Aby dieta eliminacyjna była prawidłowo zbilansowana konieczna jest fachowa pomoc dietetyka. Nieumiejętne eliminowanie produktów prowadzi do powstania niedoborów żywieniowych, które dodatkowo osłabiają dotknięty chorobą organizm. Często poprawę przynosi zredukowanie ilości spożywanych produktów bogatych w FODMAP, bez konieczności całkowitej eliminacji tych produktów. Dieta powinna być odpowiednio spersonalizowana uwzględniająca ogólny stan zdrowia oraz inne towarzyszące jednostki chorobowe.

Agnieszka Blumczyńska — madrezywienie.pl

Literatura:

Review Article, How to institute the low-FODMAP diet Jacqueline S Barrett, Central Clinical School, Department of Gastroenterology, Monash University, Melbourne, Victoria, Australia,
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28345807
The Low FODMAP Diet: Many Question Marks for a Catchy Acronym. Catassi G, Lionetti E, Gatti S, Catassi C. Nutrients. 2017 Mar 16;9(3). pii: E292. doi: 10.3390/nu9030292. Review,
Use of the low-FODMAP diet in inflammatory bowel disease. Gibson PR.
J Gastroenterol Hepatol. 2017 Mar;32 Suppl 1:40–42. doi: 10.1111/jgh.13695. Review.

Źródło: Mądre Żywienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Daktylowa tarta z kremem kokosowym Domowe pralinki Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Olej rzepakowy nową nadzieją w leczeniu otyłości