Trądzik pospolity – jaką zastosować dietę aby złagodzić objawy?

Trądzik pospolity (acne vulgaris) dotyka przede wszystkim młodych ludzi, nastolatków. Ma związek z nadczynnością gruczołów łojowych. Trądzik charakteryzuje się występowaniem zaskórników, ropnych torbieli, grudek. Schorzenie to częściej dotyka chłopców i mężczyzn, najczęściej umiejscawia się na twarzy i plecach. Trądzik jest dość trudny w leczeniu, najczęściej stosuje się miejscowo środki przeciwbakteryjne, maści z antybiotykiem a w cięższych przypadkach również lekarze zalecają stosowanie antybiotyków doustnie.

Nadeszły ciepłe dni, coraz częściej zdejmujemy z siebie wierzchnie okrycia. Zdaję sobie sprawę, że osoby, którym towarzyszy trądzik chciałyby robić to bez skrępowania, czuć się komfortowo. Czy jest to możliwe?

Trądzik pospolity – czy można wspomóc leczenie dietą? Oczywiście tak!

Zobacz też: Wpływ diety na problemy skórne

Podstawowe zasady diety, która pomoże złagodzić uciążliwe objawy jakie daje trądzik.

1. Co należy wyeliminować z jadłospisu?

- żywność wysoko przetworzoną, czyli dania typu fast food (zapiekanki, hamburgery, pizza, frytki)
— czekoladę, słodycze, napoje słodzone,
— ostre przyprawy,
— kawę, mocną herbatę,
— produkty zawierające konserwanty,
— niektóre badania mówią o wyeliminowaniu mleka ze względu na dużą zawartość hormonów (w tym lodów, serów, itp.). Mleko warto zastąpić mlekiem pochodzenia roślinnego.

2. Co powinno znaleźć się w jadłospisie?

— produkty o niskim indeksie glikemicznym, nieprzetworzone,
— produkty bogate w antyoksydanty (owoce jagodowe, ciemnoczerwone, żółte i pomarańczowe; warzywa pomarańczowe oraz zielone, min. szpinak, awokado, dynia),
— produkty bogate w cynk (pieczywo pełnoziarniste, kasza gryczana, jaja, pestki dyni, suche nasiona roślin strączkowych, migdały, płatki owsiane),
— dieta powinna być ubogoenergetyczna i lekkostrawna,
— należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, które również poprawia stan skóry,
— dieta powinna być indywidualnie dopasowana do pacjenta.

Zobacz też: Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging

3. Liczne badania kliniczne wskazują na zasadność wprowadzenia do jadłospisu: kwasów tłuszczowych omega – 3 (np. tłuste ryby morskie, olej rybi, awokado, nasiona szałwii hiszpańskiej – chia ) oraz probiotyków.

4. Należy zadbać o prawidłową masę ciała, wprowadzić aktywność fizyczną.

5. Poza zmianami w diecie należy pamiętać o higienie twarzy, rąk, stosowaniu odpowiednich płynów do przemywania skóry.

Agnieszka Blumczyńska — madrezywienie.pl

Literatura:
1. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884775
2. H. Bojarowicz, B. Woźniak ,Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę, Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4): 471–475,
3. A. Baranowska, E. Krajewska-Kułak, J. Szepietowski, Standard edukacji pielęgniarskiej wobec pacjentów z trądzikiem, praca poglądowa,
4. Langer A., Postępowanie w trądziku zwykłym, Vademecum dermatologa, Wydawnictwo LekSeek Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007: 21–2,
5. Praktyczny poradnik dietetyki, M. Jarosz, 2012,

Źródło: Mądre Żywienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na obiad. Pięć przepisów 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Olej rzepakowy nową nadzieją w leczeniu otyłości